O czym ten blog?

Witajcie na moim blogu. Bardzo się cieszę, że tu jesteście :)
Piszę tu głównie o tym co kocham - o przyrodzie, o sztuce projektowania ogrodów, o swoich pasjach i inspiracjach. Chętnie też dzielę się swoimi spostrzeżeniami oraz zamiłowaniem do tworzenia. Mam nadzieję, że będziecie się u mnie czuli jak w pięknym ogrodzie w ciepłe letnie popołudnie. Zapraszam do oglądania, czytania i komentowania :)




piątek, 25 maja 2012

Fairy Gardens

Jako dziecko budowałam sobie ogródki. Sadziłam perz i pokrzywy w doniczkach na parapecie, a także inne ogrodowe chwasty, bo jak mówiłam "one też są piękne!" Z czasem moje ogródki wzbogacały się o nowe elementy - kamienie, korzenie, korę, muszle ślimaków i inne. Można powiedzieć, że z braku miejsca tworzyłam sobie mini-las, mini-góry, mini-pustynie z kaktusami... Słowem tworzyłam malutkie imitacje różnych terenów. Dlatego idea Fairy Gardens, czyli ogródków wróżek jest mi tak bardzo bliska.

O co w tym chodzi?
W ogródkach wróżek chodzi o to, aby na niewielkiej przestrzeni (bardzo niewielkiej - często jest to miska, wiadro, doniczka i inne pojemniki, choć może być to także kącik w sercu naszego ogrodu) zorganizować mini ogródek używając do tego małych elementów - maleńkich mebelków ogrodowych, domków, altanek, doniczek, mostków i innych cudów. Na zagranicznych stronach można już kupić zestawy do samodzielnego stworzenia takiego ogródka. Mnogość akcesoriów mikroogrodowych przyprawia o zawrót głowy. Kiedy już uporamy się z poukładaniem elementów mini-małej architektury czas posadzić mikro-roślinki.

Co sadzić?
W ogródku wróżek sadzimy wedle gustu pamiętając, że każda z tych roślin może mieć inne wymagania środowiskowe. Nie ma specjalnej listy jakie konkretne gatunki można sadzić. Specjaliści jednak ze względu na ogromną przydatność w tego typu założeniach polecają takie gatunki jak macierzanka omszona (Thymus Lanuginosus), rozmaryn (Rosmarinus), kotula nowozelandzka  (Cotula squalida), irlandzki mech, (Sagina suulata),  a także różne gatunki sukulentów takie jak rojniki i rozchodniki. Sadzi się nawet kwitnące kwiaty takie jak stokrotki, prymulki i dzwonki. Nie należy zapominać o "drzewach". Sadzimy więc miniaturowe jałowce, sosenki, oraz azalie.

Jak zadbać o ogródek?
Pielęgnacja ogródka wróżek jest z zasady dużo łatwiejsza niż dużego ogrodu, choćby z racji mniejszych nakładów pracy:) O ogródek dbamy mniej więcej podobnie jak o duży ogród. Dbamy najpierw o odpowiednie podłoże, które powinno być przepuszczalne, urodzajne i oczyszczone - bez kamieni, patyków, szkła i innych śmieci. Nadaje się do tego zwykła ziemia ogrodowa. Pamiętajmy też, że jeżeli chcemy sadzić wrzosy lub azalie, to gleba powinna być kwaśna. Roślinki sadzimy delikatnie, uważając aby ich nie uszkodzić. Nowo posadzone roślinki oczywiście podlewamy. Z czasem przycinamy jeśli coś za bardzo się rozbestwi;) Taki ogródek cieszy oko, a naprawdę nie wymaga od nas wielu poświęceń:)

A na koniec kilka zdjęć, bo na pewno umieracie z ciekawości, żeby je zobaczyć;)


 


A ta mała szlkarenka podoba mi się najbardziej:)


No sami powiedzcie, czyż one nie są UROCZE?:)

2 komentarze:

  1. piękne-od 2 tygodni planuję opisać mini ogródki na ogród mówi,ale nie nadążam z materiałem/muszą swoje odstać

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne te mini ogródki :)

    OdpowiedzUsuń